Apple heeft een James Dyson nodig

5

Ik heb een zwak voor James Dyson; de uitvinder van de zakloze cycloon-stofzuiger. Stofzuigers zijn misschien minder sexy dan Apple Watches (alhoewel?) maar altijd weer heb ik het gevoel dat bij Dyson alles klopt. Net als bij Apple. Ik liet me verleiden om Dysons nieuwe V6 Fluffy te testen… en ontdekte de hand van de Meester. Dyson is dezelfde micro-manager als Steve Jobs vroeger – een man met een visie bovendien, die verrassende ideeën heeft over het leiden van een bedrijf. In Dyson zie ik iets dat ik bij Apple misschien een beetje mis sinds Steve er niet meer is. Apple heeft een James Dyson nodig.

AD MagazineIk ontmoette James Dyson vijftien jaar geleden – in een tijd waarin hij nog een uurtje vrij kon maken om met een journalist uit Nederland door zijn fabriek te wandelen. Ik interviewde hem voor het AD Magazine, maar Dyson had geen zin om in zijn kantoor te zitten. Hij wilde me laten zien waar het om ging: de stofzuigers, de fabriek. Terwijl ik met hem door zijn fabriek in Malmesbury liep, ontdekte ik een vriendelijke, zachtaardige man. Iemand die niet geïnteresseerd was om over zichzelf te praten, maar vooral over technologie en zijn producten wilde vertellen. Toen het AD Magazine het artikel had gepubliceerd, reageerde Dyson met een enthousiast bericht: hij vond de cover fantastisch. In een ongebruikelijke zet, had de redactie niet Dyson zelf, maar zijn stofzuiger op de cover geplaatst. Dyson vond het fantastisch. Alle aandacht voor zijn product, niet voor hemzelf. Tijdens mijn wandeling met hem door de fabriek vertelde hij ook dat elke nieuwe werknemer bij Dyson – of het nou de koffiejuffrouw, sales manager of een techneut is – op zijn eerste dag een zak onderdelen op zijn bureau krijgt leeggestort. Daarmee zet je je eigen Dyson stofzuiger in elkaar – zodat je precies weet waar het bij Dyson om gaat. Het deed me een beetje denken aan Apple, waar iedereen een iMac krijgt toegewezen op zijn eerste dag – maar hoe je op het systeem komt moet je zelf maar uitzoeken.

Micromanagers

James Dyson en Steve Jobs zijn wellicht totaal verschillende persoonlijkheden. Ik heb Jobs nooit ontmoet, maar iets zegt me dat de kwalificatie ‘zachtaardig’ niet helemaal opgaat. Tegelijkertijd zijn Dyson en Jobs identiek: micromanagers tot en met. Bij de perspresentatie van de Dyson V6 Fluffy in Amsterdam vertelt een PR-manager dat alles via Dyson zelf gaat. Elk ontwerp. Elk idee. Maar ook elke promotionele uiting. Net zoals Steve Jobs elk detail wilde zien en zelfs de liedjes voor de commercials persoonlijk uitkoos. Dyson beantwoordt ook nog steeds vragen van journalisten zelf, alleen nu via e-mail. Net zoals ook Jobs erom bekend stond via e-mail verrassend veel contact met de buitenwereld te onderhouden.

Concurrerende teams

De Dyson V6 Fluffy
De Dyson V6 Fluffy

Nog een opvallende gelijkenis. Tijdens de perspresentatie in Amsterdam neemt een engineer het woord. Niet een perswoordvoerder of een manager, maar een techneut uit Dysons supergeheime lab. Het doet een beetje denken aan Jony Ive die hoogstpersoonlijk vertelt over zijn nieuwste design. De Dyson-engineer zit in het team van de draadloze stofzuigers. Dyson introduceerde ooit een ‘kruimelzuiger’ die wat sterker was dan de gemiddelde handzuiger, en bedacht een paar jaar geleden dat je daar ook een lange buis aan kunt bevestigen, zodat je een handzuiger hebt waarmee je de vloer kunt doen zonder te bukken. Helemaal op accu-kracht bovendien, zodat je geen snoer meer hebt. Zo ontstond een draadloze stofzuiger. ‘We hebben twee teams’, vertelde de engineer me. ‘Het team van de gewone stofzuigers, en het team van de draadloze stofzuigers. En het is een race. In het draadloze team willen we maar één ding: de zuigkracht van het andere team evenaren, maar dan op accu-kracht. En dat lukt ons! Er is geen grotere kick dan dat voor elkaar boksen.’
Dyson laat teams met elkaar concurreren. Rings a bell? Steve Jobs liet bij de ontwikkeling van de iPhone het iPod-team en het Mac OS X-team met elkaar strijden. Het OS X-team won. Sowieso staat Apple erom bekend graag zichzelf te beconcurreren. Apple drukt zijn eigen iPod uit de markt met iPhones en andere iOS-apparaten. Apple beconcurreert zijn eigen iPad mini met de iPhone 6 Plus.

Stofzuigergedrag

Ik kreeg een Dyson V6 Fluffy mee naar huis, om te testen. Ik heb mijn gewone stofzuiger sindsdien niet meer aangeraakt. Het deed me terugdenken aan mijn eerste Mac… toen ik die kocht, kocht ik ook een KVM-switch, zodat ik mijn vertrouwde Windows-machine ook op hetzelfde beeldscherm kon aansluiten. Maar die Windows-machine ging nooit meer aan. Ik was binnen een dag verkocht. De V6 van Dyson doet me mijn gewone stofzuiger – dat ding dat ik altijd achter me aan moet slepen – vergeten. Met één hand zuig ik moeiteloos mijn huis. ‘Maar hij heeft een accuduur van maar 20 minuten!’, stamelden een aantal journalisten tijdens de perspresentatie. Dat begreep ik ook niet helemaal. De Dyson-techneut verzekerde dat het genoeg was – we moesten het zelf maar uitproberen. Hij had gelijk. Mijn hele stofzuigergedrag is namelijk veranderd. Aan mijn oude stofzuiger had ik zo’n hekel, dat ik hem ééns in de zo veel tijd met tegenzin uit de gangkast sjorde, en dan maar meteen het hele huis deed. Dan was dat weer gedaan. Met de lichtgewicht Dyson V6 doe ik dat niet meer. Ik pak hem zo nu en dan – met plezier zelfs – om even de keuken te doen in een halve minuut, omdat er wat kruimels liggen. Op een ander moment denk ik in de slaapkamer: ‘Beetje stoffig, even de Dyson er doorheen’. Ik zuig nooit meer het hele huis. Zo’n draadloze, lichtgewicht handzuiger is zó toegankelijk, dat ik hem steeds even grijp om iets kleins te doen. Stofzuigen is geen grote klus meer.

Dyson V6 Fluffy ergonisch ontwerp fijn in de handen uitgebalanceerd vloer tot plafond schoon te maken overal te gebruiken trap

Alles klopt

Dat is de innovatie die ik herken van Apple. Het verandert hoe je dingen doet. En over alles is nagedacht. De cyclonen maken een stofzuigerzak overbodig. De V6 heeft een filter dat een leven lang meegaat… hoef je nooit te vervangen. Een compleet nieuwe zuigmond heeft een fluffy roller (vandaar de naam), die beter is in zowel het opzuigen van fijn stof uit naden, als het opzuigen van grotere kruimels en andere grotere rommel op de vloer. (Je herkent dat vast wel: een klassieke borstelmond schuift grote kruimels alleen maar voor zich uit, zonder ze op te zuigen… de fluffy grijpt ze beter.) Natuurlijk zit er een handige lader bij die je aan de muur kunt bevestigen, zodat je V6 altijd opgeladen is als je ‘m pakt. En heb je een probleem met je Dyson? Het telefoonnummer van de helpdesk staat op het apparaat. Dus niet zoeken naar een boekje waarvan je niet meer weet of je het nog hebt, of zoeken naar een telefoonnummer op een website. Je hebt het telefoonnummer al in je hand. Alles klopt. En het ding ziet er mooi uit, in het opvallende en kleurrijke Dyson-design dat inmiddels zo herkenbaar is. Het lijkt niet op Apple, maar het heeft dezelfde prettige eigenwijzigheid en oog voor detail.

Vijftien jaar geleden eindigde de rondleiding die James Dyson me gaf in het magazijn. ‘Valt je iets op?’ vroeg hij grinnikend. Ik keek, maar zag niets vreemds. Het was een magazijn zoals je een magazijn kent: met hoge stellingen, vol pallets met dozen erop, en vorkheftruckjes die op en neer rijden. ‘Alles staat scheef’, verklapte Dyson. ‘Alle stellingen lopen een beetje schuin. Onder onze pallets heb ik wieltjes laten zetten. Als een vorkheftruck aan de voorkant een pallet uit de stelling pakt, schuift alles vanzelf door. Zo hoeven ze minder kilometers te rijden.’ Het was een slimmigheidje dat hij zelf had bedacht. Want zelfs met het magazijn bemoeide hij zich… niets ontsnapte aan zijn aandacht.

De visionaire control-freak

Dyson wéét wat hij wil, en bestuurt die visie tot in de puntjes. Net zoals Steve Jobs dat deed. Toen ik naar de afgelopen WWDC-keynote van Apple keek, miste ik dat visionaire. Miste ik het vertrouwen in die ene verlichte geest die met rotsvaste hand tegen de stroming in durft te varen. Tim Cook was nauwelijks zichtbaar, Craig Federighi maakte van zijn presentatie een soort cabaret-act, Eddy Cue trok meer aandacht met zijn roze overhemd dan met wat hij zei, en Jimmy Iovine had moeite een coherent verhaal af te steken. De enige man bij Apple die ik ooit een waardige opvolger van Steve Jobs vond – al was hij kennelijk nog onmogelijker dan de jonge Steve Jobs – was Scott Forstall. Een harde werker, geliefd door zijn team (maar niet door zijn collega managers), gedreven, eigenwijs… iemand die je het gevoel gaf dat hij wist wat goed voor je was. Forstall vertrok. Wie is de nieuwe micro-manager bij Apple? Is die er eigenlijk wel? Het is jammer dat James Dyson al een wereldbaan heeft…

5 REACTIES

  1. @Rick, Heel voorzichtig trede voor trede…? 😉
    Nee, trappen doen ze niet, maar ik woon in een appartement. Ik heb ook geen hoogpolig tapijt en ik laat geen rommel slingeren. Een robotstofzuiger is niet voor iedereen. Het een beetje als een huisdier, daar moet je je woning ook een beetje op inrichten, maar dan krijgt je er een hoop voor terug. 😉

  2. Dyson had in 2000 al een stofzuigrobot….. grappig genoeg zie je dat uitgerekend op het plaatje van de oude AD cover bij dit artikel!!
    Ben overigens benieuwd hoe goed jouw robotstofzuiger de trap doet.

  3. Misschien is James Dyson wel een beetje te perfectionistisch. Zo’n Fluffy mag dan een tot in de puntjes uitgwerkt apparaak zijn, maar je moet er nog altijd zelf mee stofzuigen. Met een robotstofzuiger hoeft dat niet, je hoeft alleen een beetje af te stoffen, zo gebeurt met een Swiffer Duster. Mijn vloeren worden al jaren naar volle tevredenheid gedaan door een Neato Robotics XV-15. Dyson komt nu pas met een robotstofzuiger. Blijkbaar heeft hij daar meer dan 15 jaar aan gewerkt. Misschien iets te lang?
    Een product moet ook op tijd op de markt gebracht worden. Tim Cook doet dat heel goed. Met micromanager Jony Ive als zijn tegenpool maak ik me niet zoveel zorgen over Apple.

  4. Hi Jack,
    Een interessante observatie van ook een interessant en boeiend produkt met een gedreven en capabele onderzoeker.
    Ik ben het overigens geheel eens met de laatste alinea. Opvallend is ook dat Apple voortdurend op zeer negatieve wijze in het nieuws komt. (medio 2015).
    Ik zag ook nog nooit zoveel mensen hulp vragen voor hun Mac in de AppleStore Amsterdam als ooit tevoren.
    Hoe zat dat ook alweer met dat intuitief kunnen bedienen van t machien ?

    Al met al vond ik de Mac interessanter toen ik er nog geen had.

    Charles

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.