Herhaling van van zetten

1

Een van de redenen waarom ik ophoud met deze wekelijkse column is het gevoel dat ik me aan het herhalen ben. Maar nou wordt het me ook niet gemakkelijk gemaakt. Vorige week was het weer publiceren-van-de-kwartaalcijferstijd en in de weken daarvoor kwam weer het bericht dat iPhone X een flop was en dat de toeleveranciers minder hoefden te leveren aan een bepaalde klant. Braaf namen alle sites het bericht over en braaf ging ik alle clickbait-koppen af. Alleen één bericht baarde me zorgen. Een van die leveranciers is Samsung, dat liet weten minder buigbare OLED-schermen verkocht te hebben. En wie is hun grootste klant? Apple, voor iPhone X. Het zou toch niet?

Nee, het was inderdaad niet. Apple publiceerde op 1 mei zijn beste tweedekwartaalcijfers ooit. iPhone X bleek de bestverkochte smartphone ter wereld, met iPhone 8 op de tweede, 8 Plus op de derde en 7 op de vierde plaats.

Tot zover niets nieuws, deze onzin gebeurt vier keer per jaar. Dus waarom zou ik me herhalen? Door een raar artikel in de Volkskrant op 2 mei: Hoe zit het nou met de iPhone X: wonderkind of een total loss? [De Volkskrant was zo aardig het niet achter een betaalmuur te zetten, dus ik geef je een leespauze]

Korte samenvatting van het artikel: ‘Apple zegt misschien wel dat het goed gaat, maar dat is ook maar een mening en niet de mijne’. Met zinnen als (cursivering van mij): ‘Want eind 2017 verkocht het bedrijf 77,3 miljoen toestellen. Dus er gingen van kwartaal op kwartaal 32 procent minder iPhones over de toonbank.’ En dat is ook elk jaar! Dat is geen nieuws! In het eerste kwartaal komen de nieuwe iPhones en de uitslovers kopen er dan een of twee als kerstcadeautje. En daarna wordt het elk kwartaal minder, met als dieptepunt het vierde, want wie koopt dan een nieuwe als je weet dat over een paar weken het nieuwste model uitkomt of het huidige in prijs verlaagd.

Maar het geniepigste is misschien deze zin (cursivering van mij): ‘De gedachte achter (mogelijke) tegenvallende iPhone-verkopen is dat de concurrentie Apple in innovatie voorbijstreeft […]’. Toch nog even laten blijken dat je het niet gelooft, na cijfers die het tegendeel beweren omdat je te graag wil geloven dat het maar toeval is dat Apple zo succesvol is en dat het bedrijf niet meer innoveert: ‘[…] Zie de nieuwe Huawei Mate 10 Pro bijvoorbeeld: die maakt schitterende foto’s dankzij drie camera’s aan de achterzijde.’ Ja mensen, dat is innovatie, nóg een camera erbij, let eens op, Apple! (O, wacht.)

Zo lang ik voor MacFan/Machina schrijf kom ik die slecht-geïnformeerde tot ronduit stomme stukken tegen in de Volkskrant die me tot columns inspireren. Dus ja, ook daar voel ik uiteindelijk de herhaling ook schuren.

Toch jammer.

@Nouwja

(NB. Dat Samsung minder flexibele OLED-schermen afleverde komt trouwens doordat Samsung die andere grote klant van Samsung is en hun Galaxy S9 viel nogal tegen in de verkoop, maar dat is blijkbaar niet interessant om over te schrijven.)

1 REACTIE

  1. Die doemverhalen die clickbait blijken te zijn, vermoeien wel ja. Als ik door alles heen kijk dan merk ik niettemin dat ik door de jaren heen af en toe enthousiasme bij mezelf mis. En irritatie. De AppleTV 4K: daar was en ben ik erg tevreden over. De iPhone X trouwens ook. De AirPods … eigenlijk ook. Waar zit het dan in?
    Vooral in de Mac mini en de MacBook Pro. De mini wordt nog steeds voor volle pond verkocht terwijl hij aan de beademing ligt van ouderdom. De MBP moet echt het toetsenbord van <= 2015 terug en de Touchbar, mede door gebrek aan ondersteuning voor Java, heeft nauwelijks toegevoegde waarde. Gevoelsmatig is mijn 2017 model ook trager dan die van 2013 daarvoor (die stuk ging dus ik moest wel over)

    MacOS en iOS tenslotte brengen nog weinig nieuws terwijl er wel hele nare bugs bijkwamen.

    Het zijn gebruiksproducten natuurlijk: en zo voelt nu ook.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here