Hier ben je welkom mét adblocker

0

Heel wat websites schreeuwen moord en brand als je een adblocker gebruikt. Omdat ze verdienen aan advertenties, en als niemand die nog ziet, dan verdienen ze straks ook niks meer. Er is nu zelfs technologie in ontwikkeling waarmee websites op hun beurt adblockers kunnen blokkeren. Heb je een plugin die advertenties tegenhoudt, dan kom je de site niet op. Bij MacFan vinden we dat onzin. Hier ben je ook welkom mét adblocker.

Toegegeven: we doen niet eens aan advertenties op deze site, dus dat is makkelijk gezegd. Maar er is ook een reden dat er hier geen advertenties zijn: onze sales manager wordt er niet vrolijk van. De verdiensten van een online advertentie zijn zó laag; daar komt hij zijn bed niet voor uit. Misschien is het rendabel voor héél grote websites met een héél groot bereik, maar voor het merendeel van de websites zijn de inkomsten vergelijkbaar aan één etentje bij het eetcafé om de hoek… en dan moet je wel de dagschotel nemen. Dat is wellicht ook de reden dat The Post Online alle redacteuren heeft moeten ontslaan… de uitgever sprak van ‘tegenvallende resultaten’.

Vage dating-advertenties

Ga je naar The Post Online, krijg je een bijna paginagrote advertentie die stantepede een video begint af te spelen. Irritant. En die vervelende boodschap komt notabene van Netflix, dat zelf groot is geworden door géén reclame uit te zenden.
Ga je naar The Post Online, krijg je een bijna paginagrote advertentie die stantepede een video begint af te spelen. Irritant. En die vervelende boodschap komt notabene van Netflix, dat zelf groot is geworden door géén reclame uit te zenden.

Daar steken wij geen energie in… we richten ons liever op ons tijdschrift. Deze blog is slechts bedoeld om – hopelijk – een beetje enthousiast te maken voor de papieren MacFan. Daar staan wél advertenties in, maar die springen nooit over een artikel heen, knipperen nimmer irritant, en starten al helemaal nooit een ongewenste video. Het komt ook nooit voor dat de papieren MacFan vol staat met vage dating-advertenties omdat je één keer een artikel over dating in een ander tijdschrift hebt gelezen. Vermoedelijk om die redenen heb ik nog nooit iemand horen verzuchten dat hij een adblocker voor zijn papieren magazines zou willen hebben.

Het kan beter

We horen veel websites klagen over adblockers… zonder daarbij eerst eens kritisch naar zichzelf te kijken. Advertenties op het web zijn vaak nog irritanter dan de reclames die je favoriete tv-serie onderbreken (en die mijden we ook al, door massaal naar Netflix-zonder-onderbrekingen over te stappen). Je klanten irriteren is nooit een bijzonder goed businessmodel geweest. En dat terwijl het online zo veel slimmer kan. Niemand stoort zich aan de prachtige commerciële wallpapers van WeTransfer. Zelf heb ik laatst geheel vrijwillig een stuk of tien commercials uitgekeken… kreeg ik namelijk munten voor in het spelletje WordOn voor terug. Ik was dolgelukkig. Klagen – zoals Boris Veldhuizen van Zanten, oprichter van The Next Web, onlangs deed in een uitzending van BNR Digitaal – lost niet zo veel op… en een adblocker blokkeren jaagt ook alleen maar mensen weg. Dat kan toch slimmer?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.