Iconische keep

0

Met de komst van de Golf nam Volkswagen afscheid van een iconisch model. Geen enkele auto is vergelijkbaar met de Kever. De Lelijke Eend 2CVTruttentriller Daffodil? Koekblik Renault 4Rugzakje Fiat 500? De Messerschmitt? Misschien dat snoek annex strijkijzer DS het meest in de buurt komt. Ach vooruit, het waren allemaal iconische auto’s, op hun manier. Wat ze allemaal gemeen hebben: geen van deze auto’s kreeg een even herkenbare opvolger, geen van hen kreeg een even iconische status (al komt de Citroën CX wel in de buurt, maar dat die geen bijnaam heeft zegt genoeg). Dat heeft Apple dan weer beter gedaan, met de opvolger van de originele iPhone.

De originele iPhone was iconisch, de iPhone 8 is het nog steeds. Van de allereerste tot en met de iPhone 8 bleef de vorm grotendeels gelijk. En vooral de voorkant. Het scherm met de ronde homeknop eronder en het liggende streepje erboven, de afgeronde hoeken, uit alles blijkt dat het een iPhone is. De formaten zijn veranderd vanaf iPhone 6, met ingang van iPhone 5 ook de verhoudingen en toch zie je meteen of iemand een iPhone heeft of niet, hoe mallotig het hoesje eromheen ook is.

 

iPhone X heeft hier een einde aan gemaakt. Het front van de X bestaat volledig uit scherm. Volledig, op die ene uitsparing na, waarin de frontcamera en het telefoonspeakertje zit. De beruchte ‘notch’, of in goed Nederlands, de ‘keep’. Niemand geloofde dat dit echt was. Blunder eerste klas van Apple, waarom zo’n rare hap uit het scherm? Er is al genoeg over gedelibereerd, Samsung maakte de keep belachelijk. En dat alles maakte het gelijk van Apple duidelijk. Je ziet meteen dat je met een iPhone X te maken hebt. De opvolger is even uniek als het origineel, totaal anders dan een Samsung, Huawei of Sony. Rutger Otten noemt het op iPhoned een sterk staaltje marketing. Ik noem het iconisch.

@Nouwja

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here