MacFan wordt Machina

19

Wij zetten deze week een grote stap: na twintig jaar veranderen we van naam. MacFan wordt Machina. Een naam die beter past bij een blad dat de afgelopen jaren al behoorlijk is veranderd.

MacFan ontstond ooit als een informatiebron voor Macintosh-gebruikers, maar verbreedde de afgelopen jaren de focus al naar méér dan alleen die ene computer. ‘Vroeger stond een computer solitair op een bureau zijn ding te doen. Die tijd is lang voorbij’, zegt Machina-hoofdredacteur Ferry Piekart. ‘Je Mac, je pc, je iPhone, je tablet… ze zijn allemaal een onderdeel van een leven dat compleet is doordrenkt van technologie. Machinelearning, artificial intelligence, blockchains, augmented reality, robots… al die ontwikkelingen zullen de rol van technologie in álles wat we doen, alleen maar groter maken. Dat is waar MacFan al geruime tijd over schrijft – en volgens ons past de nieuwe titel Machina daar beter bij.’

Over leven in een digitale wereld

De tagline van Machina is ‘over leven in een digitale wereld’. ‘Je kunt het zo gek niet verzinnen of er is een app voor’, zegt Piekart. ‘Er lijkt niets te zijn waarbij je je telefoon níet kunt gebruiken. Of je nou in de keuken staat, op de fiets zit, of vergadert op je werk… er zit tegenwoordig een digitaal randje aan alles wat we doen. Dat brengt allerlei vragen met zich mee. Over hoe je je concentratie kunt vasthouden, over nieuwe sociale omgangsvormen als je niet alleen in contact bent met de mensen die fysiek bij je zijn maar ook met mensen op afstand, over privacy, over veiligheid. We leven in een tijd waarin een vrijgezel die een bar binnenkomt en een leuke man of vrouw ziet, eerst op Tinder kijkt of hij of zij ook vrijgezel is. Dat is nogal anders.’

Machina stelt niet de spullen, maar de mensen centraal, en is daarmee een afwijkend technologieblad. In het eerste nummer, dat 15 december verschijnt, schrijft Laura Kemp bijvoorbeeld over LinkedIn-gebruikers die prefereren onherkenbaar op de profielensite te staan, worstelt Harry Hol met de vraag of zijn digitale aankopen nou écht van hem zijn, en verwondert Renske de Greef zich over haar twee jaar oude dochter, die met de woorden ‘Ik wil feestaim’ al op heel jonge leeftijd duidelijk maakt een digital native te zijn.

Apple

MacFan paste zich de afgelopen 20 jaar constant aan een veranderende tijd aan. Net als Apple – het bedrijf waar we nog steeds fan zijn. Apple schrapte niet voor niets een aantal jaren geleden het woord ‘Computer’ uit de bedrijfsnaam, omdat het (toen nog) Steve Jobs niet meer alleen om computers ging. Wij zetten die stap nu ook. We zijn er niet langer alleen voor Mac-gebruikers, maar voor iedereen die in zijn dagelijkse leven veel met technologie te maken heeft. En ja, dat is voor heel veel mensen heel vaak Apple-technologie.

19 REACTIES

  1. Eerlijk is eerlijk, het eerste “nieuwe” nummer is mij heel goed bevallen. Met name de artikelen over Koos Overdevest en Lucas de Groot waren heel mooi. Dát zou de focus moeten zijn. Achtergrond verhalen. Verhalen over hoe mensen omgaan met de techniek. Minder tips & trucs en nieuws. Als gedrukt blad heeft nieuws weinig waarde meer. Nuance des te meer.

    Als dit de kwaliteit wordt / blijft dan verleng ik zeker. Maar dan hoop ik wel dat Android / Google niet (te veel) binnendringt. Apple zou wel de focus moeten zijn wat mij betreft.

  2. Tsja, ik moet direct aan de film ‘Ex Machina’ denken bij het lezen van de nieuwe naam van mijn favoriete magazine. Zelfs de cover van het magazine lijkt rechtstreeks gekopieerd van de filmposter…
    tsja.

      • Nee Paul, niet de meest logische keuze voor de naam van het magazine. Film was briljant…
        Zo te lezen ben ik niet de enige. En je weet dat de meerderheid altijd gelijk heeft. Hoop dat het blad blijft voorbestaan.

  3. Helaas zegt mij deze naam ook niets, kan mij vinden in het commentaar van Frans. Verder heb ik interesse in Apple en dan in alle facetten, van Android hoef ik niets te weten.

  4. Super …langverwacht!
    Jullie insteek gelezen hebbende denk ik dat dit echt meerwaarde zal hebben op de helaas steeds verder ontbladerende markt voor goede informatieve tijdschriften.
    Succes ermee

  5. Misschien dat Machina (mijn eerste associaties waren Ma China en macChina) beter past bij Machinelearning, artificial intelligence, blockchains, augmented reality, robots… en dergelijke, maar ik vind het een kille titel en krijg er geen, warm, menselijk gevoel bij zoals met MacFan. RIP MacFan, we gaan je missen maar niet vergeten.

    • Inderdaad, een rare en slechte naam, die mogelijk het blad de nek zal omdraaien (dat zou mij in ieder geval niet verbazen). Jammer, want ik ben ook al jaren een fan van MacFan…

  6. Gefeliciteerd met deze stap. Hopelijk pakt het goed uit. Ik stam nog uit de tijd dat er diskettes bij de MacFan zaten. Ik lees veel artikelen nog steeds met plezier en vertrouw erop dat dat zal blijven.

  7. Allemaal leuk en aardig, maar ik mag toch wel hopen dat de focus alleen op Apple ligt. Dat is namelijk de enige reden waarom ik een abonnement op MacFan had/heb genomen. Ik ben zacht gezegd niet gecharmeerd van de Android onderwerpen die de laatste tijd opduiken. Sommige onderwerpen hebben zelfs totaal niets of nauwelijks met Apple te maken. Zoals het artikel in het laatste nummer (3 pagina’s!) over een ontwerper, waarin alleen in de openings alinea even kort werd genoemd dat hij een MacBook had en dat was het dan.

    Ik lees graag over Apple en hoe mensen dit in hun dagelijkse leven gebruiken. Dat is het blad wat ik wil.

    Ik had mijn abonnement daarom opgezegd. Ik heb nog een paar nummers tegoed en hou het nog even in de gaten. Misschien als het allemaal wat beter wordt dat ik dan toch maar weer een abonnement neem.

    • Je moet het wel lézen… in het interview vertelt ontwerper Luuk Bode uitvoerig hoe hij foto’s overtrekt in Illustrator op zijn MacBook, om zo nieuwe abstracte vormen voor zijn schilderijen te maken.

    • Apple is als bedrijf enorm veranderd. De leuke gezellige ‘MAC’ bestaat al lang niet meer. Het blad Macfan had het denk ik best lastig. Maar ik vrees dat Machina het niet veel beter zal doen. De tijd van tijdschriften kopen is voor de meeste onderons wel voorbij. Jongeren zullen er zeker niet warm voor lopen.

      Good luck!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.